امکانات یخچال های جدید

امروزه محصولاتی مانند یخچال، جزو محصولات ضروری بسیار پر کاربرد در هر خانه ای هستند. صنعت تولید لوازم خانگی، خصوصا یخچال ها با پیشرفت علم و فناوری، دچار تغییر و تحولات زیادی شده است. برند ها و کارخانه ها برای تولید محصوات مدرن تر و در عین حال کاربردی تر با هم رقابت میکنند، اگر ما اطلاعات کامل و جامعی در مورد این محصولات داشته باشیم به نحو احسن میتوانیم از آنها استفاده کنیم. در این مقاله از فروشگاه برند زون بصورت کامل، امکانات و فناوری های یخچال های امروزی را مورد بررسی قرار میدهیم.

فناوری اینورتر

تکنولوژی اینورتر در یخچال سبب ایجاد تغییراتی عظیم در یخچال های مدرن شده است. هنگامی که حرف از کمپرسور اینورتر به میان می‌آید، منظور از کمپرسور همان موتور یخچال بوده و اینورتر نیز به عنوان یک مبدل برق در یخچال عمل می‌کند. در یخچال‌های اینورتردار برای خنک سازی محفظه از سیکل تبرید تراکمی استفاده میشود. عوامل مختلفی وجود دارند که سبب پایین آمدن طول عمر کمپرسور اینورتر می‌شوند که در صورت بی توجه به آن‌ها موتور یخچال به تعمیرات نیاز پیدا می‌کند.

کمپرسور اینورتر یعنی چه؟

کمپرسور به معنی موتور یخچال است که در مدل‌های مختلف وجود دارد. برای ساخت یخچال‌ها امروزه از مدل جدید آن یعنی کمپرسور اینورتر استفاده می‌کنند کمپرسورها در قسمت پایین، پشت یخچال به رنگ سیاه دیده می‌شوند. کلمه کمپرسور اینورتر به معنی مبدل برق است که به کمک آن می‌توان دور موتور  را کنترل و آن را راه اندازی کرد. در کمپرسورهای اینورتر می‌توان میزان سرعت و دوران را کنترل کرد کمپرسور اینورتر از قطعات مختلفی تشکیل شده‌است که به کمک این قطعات گاز داخل یخچال را متراکم کرده و با فشار زیاد آن را به داخل لوله‌های کندانسور هدایت می‌کنند.

طرز کار کمپرسور اینورتر

نحوه کارکرد کمپرسورهای عادی با اینورتر دار در نحوه کنترل دما یخچال است. در این نوع یخچال‌ها دما توسط کیت‌های مخصوص به راحتی کنترل می‌شود.

در کمپرسورهای اینورتردار دیگر نیازی به راه اندازی مجدد پس از هر بار اتوماتیک وجود ندارد؛ بنابراین میزان مصرف انرژی بسیار کم‌تر خواهد شد. در واقع موتور این یخچال‌ها همان ابتدای راه اندازی فقط یکبار استارت خورده و پس از آن میزان سرعت کمپرسور توسط کیت‌های الکتریکی کنترل می‌شود. اینورتر جریان الکتریکی را از AC  به DC  تبدیل کرده و آن را به کیت‌های الکتریکی منتقل می‌کند، سپس توسط کیت‌ها میزان سرعت و دمای یخچال فریزر کنترل می‌شود.

تعمیر کمپرسور اینورتر یخچال

تکنولوژی اینورتر در یخچال با وجود مزایای زیادی که دارد ممکن است به دلایل مختلف دچار مشکلاتی شود؛ بنابراین به تعمیر نیاز پیدا می‌کند. کمپرسورها علاوه بر تعمیر حتی ممکن است به تعویض نیاز داشته باشند. تعمیر کمپرسور اینورتر یخچال کار افرادی متخصص است که باید با دقت تمام این کار را انجام می‌دهند. برخی از یخچال‌ها مانند یخچال ال‌جی و سامسونگ به دلیل کیفیت بالایی که در طراحی آن‌ها وجود دارد، به ندرت به تعمیرات اینورتری نیاز پیدا می‌کنند، اما با این وجود گاهی دچار مشکل می‌شوند.

در صورتی که به درستی تمامی نکات لازم در نگهداری یخچال را رعایت کنید ممکن است طول عمر این قطعه به ۱۵ سال نیز برسد هر دستگاه الکتریکی استهلاک دارد و در آخر منجر به تعمیرات یخچال فریزر می شود.

اگر فشار گاز یخچال کم باشد یا کمپرسور به درستی کار نکند، موتور یخچال نیاز به تعمیرات دارد.  ممکن است گاهی کمپرسور یخچال کلا سوخته باشد و به جای تعمیر نیاز به تعویض داشته باشد. اگر تعمیر کار ماهر باشد به راحتی تشخیص می‌دهند که کمپرسور نیاز به تعمیر دارد یا بایستی آن را عوض کند.

  • روشن نشدن یخچال
  • ایجاد سر و صدای زیاد توسط یخچال

این موارد به دلیل نوسانات برق، دماهای نامتعادل و مدام کار کردن یخچال به وجود می‌آیند.

دلایل استفاده از کمپرسور اینورتر داخل یخچال

در یخچال‌های قدیمی کمپرسورها معمولا مصرف انرژی بسیار بالایی داشتند. این کمپرسورها علاوه بر مصرف انرژی آلودگی صوتی نیز ایجاد می‌کردند. برای رفع این مشکل امروزه از تکنولوژی اینورتر در یخچال استفاده می‌کنند. استفاده از  تکنولوژی‌های اینورتر در یخچال‌ علاوه بر کم کردن مصرف انرژی و کاهش میزان سر و صدا، مواد خوراکی داخل یخچال را نیز تازه نگه می‌دارد.

تفاوت کمپرسور اینورتر در یخچال با کمپرسور معمولی

کمپرسورهای اینورتر و معمولی تنها یک تفاوت چشم گیری با یک دیگر دارند، این تفاوت مربوط به نوع سیم پیچی‌های آن‌ها است. در کمپرسورهای اینورتردار از سه سیم پیچ با مقاومت‌های یکسان استفاده شده‌است، در حالی که در کمپرسور معمولی دو نوع سیم پیچ با نام‌های رانینگ و استارت وجود دارد.

مزایا کمپرسور اینورتر داخل یخچال

تکنولوژی‌های اینورتر در یخچال مزایای بسیار زیادی دارد به طوری که امروزه تمامی یخچال‌ها داری این تکنولوژی هستند. این مزایا عبارتند از:

بالا رفتن طول عمر موتور یخچال

در یخچال‌های دارای کمپرسور اینورتر، به دلیل ثابت بودن فعالیت موتور و ری استارت نشدن آن پس از هر بار اتوماتیک، به موتور و قطعات فشاری وارد نشده در نتیجه طول عمر کمپرسور بالا می‌رود.

بهبود بخشیدن عملکرد در تکنولوژی اینورتر در یخچال

به کمک تکنولوژی‌های اینورتر در یخچال، دما همواره به صورت پیوسته قابل کنترل بوده و هیچ گونه فشاری بر روی اجزاء یخچال از جمله موتور آن وارد نمی‌شود، چراکه کنترل دما به صورت آهسته و پیوسته انجام می‌شود. می‌توان بهبود عملکرد یخچال‌های اینورتردار را نسبت به یخچال‌های دیگر در کیفیت نگهداری مواد غذایی مشاهده کرد. مواد غذایی در یخچال‌های اینورتر در مدت زمان طولانی تری سالم و سرزنده باقی می‌مانند.

کاهش مصرف انرژی

به دلیل کمبود منابع انرژی، بهینه مصرف کردن آن امری ضروری است؛ تکنولوژی اینورتر در یخچال در این زمینه مزایا چشم‌گیری دارد به طوری که نسبت به یخچال‌های قدیمی‌تر مصرف انرژی بسیار پایین یعنی در رده A+ قرار دارند.

ظرفیت بیشتر با همان حجم قبلی با SpaceMax 

افزایش ظرفیت یخچال، بدون اینکه دستگاه بزرگ‌تر شود، یکی از مسائل مهم پیش روی شرکتهای بزرگ علی الخصوص سامسونگ بوده است. چالش مهم در این مسیر، برقراری تعادل بین ظرفیت و راندمان انرژی است. شما نمی توانید فقط برای افزایش ظرفیت، دیوار را نازک‌تر کنید و به طور مشابه، برای دستیابی به بهره‌وری انرژی بهتر، نمی‌توانید دیوارها را ضخیم‌تر کنید. فناوری منحصربه‌فرد SpaceMax سامسونگ پاسخی برای حل این مشکل است. این ویژگی، از عایق‌بندی ویژه‌ای استفاده می‌کند که بدون لطمه زدن به بهره‌وری انرژی، دیوارها را بسیار نازک‌تر می‌کند.

سامسونگ SpaceMax 

بر مبنای این فناوری، ضخامت دیوار فریزر و یخچال می‌تواند تا حدود 15 و درهای آن‌ها تا 25 میلیمتر کمتر شود. قاعده سرانگشتی معمول سیستم‌های سرمایش بیانگر افزایش 10 لیتری ظرفیت سیستم‌های سرمایش به ازای هر یک میلی‌متر کاهش ضخامت عایق است. اگر این اصل کلی را لحاظ کنیم، می‌بینیم که با فناوری SpaceMax ظرفیت یخچال‌فریزر می‌تواند تا نزدیک به 100 لیتر افزایش ‌یابد بدون آنکه حجم بیشتری اشغال کند و کاهشی در راندمان آن به وجود آید.

 

سرمایش مجزا و باکیفیت‌تر با Twin Cooling Plus

Twin Cooling Plus

تجربه اختلاط بوهای مختلف غذاها در یخچال و عمر کم نگهداری آن‌ها، یکی از احساسات ناخوشایند کار با یخچال فریزر است. وجود تبخیرکننده‌های مجزا برای یخچال و فریزر می‌تواند علاوه بر افزایش کیفیت سرمایش، ضمن جلوگیری از ترکیب‌شدن بوها، مدت زمان نگهداری مواد غذایی را دوبرابر طولانی‌تر کند. فناوری Twin Cooling Plus که مخصوص محصولات سامسونگ است با تعبیه دو تبخیرکننده (اواپراتور) و دو فن متفاوت برای بخش‌های فریزر و یخچال، کمک می‌کند هوای سرد یخچال به فریزر منتقل نشود. علاوه بر این، وجود این فناوری باعث می‌شود 70 درصد رطوبت مواد غذایی درون یخچال حفظ شود در حالی که این میزان در مدل‌های پیشین یخچال، نزدیک به 30 درصد بوده است.

سیستم خنک کننده Multi Air Flow

حفظ طراوت و شادابی مواد غذایی و میوه ها و سبزیجات همان چیزی است که ما از یخچال خود انتظار داریم تا آن را به بهترین شیوه ممکن انجام دهد. یخچال فریزر بوش به وسیله طراحی سیستم هوای چند گانه Multi Air Flow، هوای سرد و خنک را در تمامی قسمت های یخچال به گردش در خواهد آورد و دما را نیز به صورت یکسان حفظ خواهد کرد که این امر سبب تازه ماندن و طراوات و شادابی بیشتر مواد غذایی، سبزیجات و میوه ها خواهد شد. علاوه براین سیستم خنک کننده Multi Air Flow در بخش فریزر نیز از یخ زدگی اقلام هایی همچون گوشت، ماهی و غیره جلوگیری خواهد کرد و مواد فریز شده شما همانند روز اول طعم و بوی خود را حفظ خواهند کرد.

انجماد سریع یا Fast Freeze

در این روش، دمای درونی محصول طی مدت کمتر از ۲ ساعت از منطقه بحرانی عبور می‌نماید در اصطلاح انجماد سریع گفته می‌شود. در این روش از طریق افزایش سرعت هوای سرد عبوری از روی مواد غذایی (تونل انجماد)، حرارت به سرعت از محصول گرفته شده و منجمد می‌گردد. قرار دادن محصول در تماس مستقیم یا غیرمستقیم با ماده سرمازا، مهم‌ترین روش‌های انجماد سریع محسوب  می‌گردند. چون ناحیه بحرانی فساد پروتئین‌ها، زیر دمای ۰ درجه سانتی گراد می‌باشد، محققان تاکید می کنند که باید دمای محصول غذایی در زمان کمتر از ۲ ساعت از ۰ درجه به ۵- درجه سانتی گراد برسد و  این کاهش دما باید تا رسیدن به دمای نگه‌داری در سردخانه، یعنی ۳۰- درجه تداوم داشته باشد. پیشنهاد کاهش دمای محصول غذایی در فریزر تا دمای موردنظر برای نگه‌داری از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد و در همه استاندارد ها  وضع شده برای انجماد سریع ذکر شده است. این دو شرط اصلی، یعنی انجماد سریع محصول و کاهش دما تا دمای نگه‌داری با یکدیگر مطابق و متناسب می‌باشند، چون اگر دستگاه منجمدکننده، بتواند به انجماد سریع محصول بپردازد از طرف دیگر می‌تواند دمای محصول را تا دمای پیشنهاد شده برای نگه‌داری کاهش دهد .

در انجماد سریع، سرما با سرعت در حدود ۳/۰ سانتی‌متر در دقیقه یا سریع‌تر در داخل جسم محصول نفوذ می‌کند و به همین جهت کریستال‌های یخ ایجاد شده در بافت‌های محصول به مراتب کوچک‌تر از بلورهای یخ حاصل از انجماد به طریقه کند می‌باشد و از متلاشی شدن سلول‌ها جلوگیری می‌گردد و تغییرات چندانی را در ساختار سلولی سبب نمی‌شوند، البته ممکن است که از نظر کیفی بر محصول تأثیرات نامطلوبی هم داشته باشد. بعلاوه انجماد سریع ممکن است ایجاد آب‌زدایی (Dehydration) نماید که این امر خود می‌تواند سبب تغییر ماهیت پروتئین‌ها گردد.

سرما به میزان لازم با Cool Select Zone

سامسونگ Cool Select Zone

شما به وسیله فناوری Cool Select Zone که یکی از امکانات خلاقانه و پرکاربرد شرکتهایی مانند سامسونگ برای یخچال‌های پیشرفته‌‌تر است، می‌توانید میزان سرمایش را بسته به انتخاب خود تغییر دهید. به کمک این قابلیت می‌توانید محفظه‌ی Fresh Zone دستگاه را در سه حالت سرمایشی متفاوت تنظیم کنید. سه حالت انتخابی شامل Quick Cool، Thaw و Cool هستند.

NO FROST  چیست؟

به معنی بدون برفک بوده و به طور دقیق می‌توان گفت این نوع یخچال‌ها به هیچ عنوان  برفک نخواهد زد. یخ و یا اصطلاحا برفک  در داخل یخچال تولید نمی گردد و هوای سرد در اطراف فریزر  یا یخچال توسط یک فن پخش شده و موجب سردی فریزر  یا یخچال می گردد ، در وسایل سرمایشی مدرن دستگاه تبخیری در پشت قفسه های غذا تعبیه شده است که وقتی به درستی کار کند قطرهای کوچک یخ روی دیواره پشتی دیده می شوند. در این مدل یخچال‌های نوفراست در اصل رادیاتورهای خنک کننده یا همان کویل اواپراتور توسط روکش پوشانده شده‌ و به صورت هوای خنک توسط فن به داخل کابین هدایت می‌شود و طوری طراحی شده‌اند که برفک حاصله از رطوبت، توسط دستور برد الکتریکی یا تایمر با روشن شدن المنت برفک‌ها آب می‌شوند و از طریق یک مسیر به یک محفظه روی کمپرسور هدایت می‌شود و آنجا نیز توسط گرمای کمپرسور (موتور یخچال) تبخیر می‌شود. که این عمل باعث کمک به خنک‌سازی کمپرسور هم می‌شود.این تکنولوژی نه فقط در محصولات سامسونگ که در محصولات جدید خیلی از برندهای دیگر مثل هایسنس،الجی،هیتاچی و… نیز بکار رفته است.

آشنایی با گاز یخچال R600a

گاز یخچال R600a از مبردهای هیدروکربنی است که در صنعت با نام ایزوبوتان نیز شناخته می‌ شود. از  آن در شارژ گاز انواع یخچال های مختلف استفاده می شود. قیمت گاز R600a مناسب است و با توجه به اهمیت استفاده از این گاز میزان مناسبی دارد. این نوع از گازهای مبرد هیدروکربنی علاوه بر اینکه هیچ اثر تخریبی بر روی لایه اوزون ندارند، غیر سمی بوده و با محیط زیست سازگار می باشند. به همین دلیل این گازها جایگزین های بسیار مناسبی برای گازهای مبرد کلروفلوئوروکربن ها یا همان cfc ها هستند.

همچنین لازم به ذکر است که این نوع گاز از منظر اقتصادی و بهره‌وری نیز از جایگاه ویژه و بسیار مناسبی برخوردار هستند، به صورتی که این گازها با بهره‌وری انرژی بالاتر نسبت به مبردهای cfc و یا hfc دارای قیمت خرید پایین‌تری نیز هستند. این نوع از گازهای مبرد دارای قابلیت اشتعال‌زایی هستند، اما اگر نکات ایمنی مرتبط با به کارگیری آن ها که در سیستم‌ های تبریدی از جمله یخچال فریزرها به صورت کامل رعایت شود، این نوع از گاز ها کاملا ایمن و بی خطر می باشند. همین طور که در بالا به آن اشاره کردیم، امروزه این گاز در صنعت یخچال سازی کاربرد زیادی دارد، در تولید محصولاتی مانند یخچالهای ال جی. سامسونگ.هایسنس.هیتاچی و … این کاز بکار رفته است.

تنظیم دما

تنظیم کردن دمای یخچال فریزر سامسونگ به مدل یخچال بستگی دارد. نحوه تنظیمات دما، در مدل های مختلف متفاوت است و در این مقاله(+) آن را دقیق آموزش میدهیم. با توجه به اینکه دمای مطلوب داخل فریزر، معمولاً میان ۳ تا ۴ درجه زیر صفر است. در حالی که دما داخل یخچال ها، باید بین ۳ تا ۴ درجه بالای صفر، تنظیم شود. بهترین دما برای یخچال های سامسونگ، ۳درجه سانتیگراد است. و بهترین دما برای فریزر سامسونگ، منفی ۱۹ درجه سانتیگراد میباشد.

البته دمای مناسب یخچال ها میتواند، در زمستان و تابستان تغییر کند. بهترین تنظیم دمای یخچال در فصل زمستان برای یخچال های سامسونگ، حدود یک تا دو درجه سانتیگراد می باشد. اما دما در تابستان بهتر است بین ۲تا ۴ درجه سانتیگراد تنظیم شود. برای تغییر فصل ها بهتر است، دمای یخچال خود را، روی این درجات تنظیم کنید.

نحوه تنظیم دمای یخچال سامسونگ

نحوه تنظیم دمای یخچال دیجیتال

تنظیم دمای یخچال دیجیتال، فرایند پیچیده ای نخواهد داشت. اگر کنترل کننده دما در قسمت، جلوی یخچال قرار دارد؛ در ابتدا باید، قفل تغییر دمای یخچال را باز کنید؛ سپس درجه آن را تنظیم کنید. به مدت سه ثانیه دکمه، Unlock دستگاه را نگه دارید، تا قفل روی صفحه نمایش، به شکل قفل باز شده تغییر کند. سپس می توانید با استفاده از دکمه، Refrigerator temperature  یا Cooling temperature دمای یخچال را، کم و زیاد کنید.

در ادامه به دکمه های مربوط به دما در یخچال های دیجیتال سامسونگ می پردازد با ما همراه باشید.

دکمه تنظیم دما fridge/refrigerator یا ref temp در یخچال

در یخچال ساید، دکمه fridge/refrigerator مربوط به تنظیمات، دمای داخل یخچال میباشد.

  1. دکمه fridge چند ثانیه را نگه دارید، تا دکمه فعال شود.
  2.  بازه دمایی بین ۱ تا ۷ درجه برای یخچال شما قابل تنظیم میباشد.
  3. دما را میتوانید روی ۳ یا ۴ درجه تنظیم کنید.
دکمه تنظیم دما fridge/refrigerator یا ref temp در یخچال ساید سامسونگ

دکمه تنظیم دما freezer یا FRE temp در یخچال ساید

در یخچال ساید سامسونگ، دکمه freezer وظیفه تنظیم، دمای فریزر را برعهده دارد.

  1. دکمه freezerچند ثانیه نگه دارید، تا دکمه فعال شود.
  2. بازه دمایی بین -۱۴ تا -۲۵برای فریزر شما، قابل در دسترس است.
  3. دمای فریزر سامسونگ خود را، روی -۱۷ یا -۱۸ تنظیم کنید.
دکمه تنظیم دما freezer یا FRE temp در یخچال ساید سامسونگ

دکمه power freeze در یخچال ساید

  1. ۳ثانیه، دکمه power freeze را نگه دارید، تا دکمه فعال شود.
    نکته: این واژه به معنی، یخ زدن پر قدرت است.این تکنولوژی برای انجماد سریع است که در بعضی از موارد بسیار کاربردی و مفید است.
  2. این حالت دمای -۲۵ درجه رابه مدت محدود فعال می­ماند. سپس بعد از اتمام کار، دوباره به حالت اول برمی­گردد.
    نکته:
    در هنگام استفاده از این سیستم، مصرف انرژی بالا است پس سعی کنید در موارد ضروری از آن استفاده کنید.
  3. برای متوقف کردن این عملکرد، دکمه power freeze را به مدت ۳ ثانیه نگه دارید.
  4. اگر می خواهید حجم زیادی از محصولات را فریز کنید، باید این عملکرد را از یک روز قبل، فعال کنید

 

محمد محمدزاده