تفاوت مانیتور و تلویزیون

اگر می‌خواهید یک صفحه نمایشگر جدید تهیه کنید و نمی‌دانید که مانیتور برای شما مناسب‌تر است یا تلویزیون، بهتر است قبل از خرید با ویژگی‌های هرکدام آشنا شوید. در این مقاله به شما می‌گوییم که فرق مانیتور و تلویزیون در چیست تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

در این مطلب به بررسی ویژگی‌هایی می‌پردازیم که باید هنگام خرید مانیتور یا تلویزیون جدید (برای گیمینگ یا استفاده‌های روزمره) با آنها آشنا باشید. هر کدام از این محصولات از ویژگی‌های خاصی برخوردارند و برای نوع کاربری مشخصی مناسب هستند. تفاوت‌هایی که بین مانیتور و تلویزیون وجود دارند، نقش مهمی در تجربه کاربری بهتر خواهند داشت.

فرق مانیتور و تلویزیون در استفاده روزمره

اولین تفاوت مانیتور و تلویزیون این است که معمولاً تأخیر ورودی مانیتور کمتر است. همچنین نرخ نوسازی مانیتورها بالاتر است و زمان واکنش و پاسخگویی سریع‌تری نسبت به تلویزیون دارند که این ویژگی، آنها را به گزینه‌ای مناسب‌تر برای گیمینگ تبدیل می‌کند (البته استثنائاتی مثل تلویزیون‌های OLED هم وجود دارند).

از طرف دیگر، تلویزیون‌ها معمولاً بزرگتر هستند و قیمت مناسب‌تری دارند؛ در نتیجه برای تماشای فیلم و برنامه‌های تلویزیونی و همچنین گیمینگ با کنسول مناسب‌تر هستند. در ادامه تفاوت‌های بین مانیتور و تلویزیون را به صورت کامل‌تر و مفصل‌تر بررسی می‌کنیم.

اندازه نمایشگر

معمولاً بیشتر افراد هنگام خرید تلویزیون، اندازه نمایشگر را در اولویت قرار می‌دهند. اما وضوح تصویر و نوع پنل هم نقش مهمی در کیفیت تصویر دارند.
هر روز محتوای بیشتری با رزولوشن 4K Ultra HD ارائه می‌شود؛ بنابراین، اگر قصد خرید یک تلویزیون جدید را دارید، بهتر است مدلی را انتخاب کنید که از رزولوشن 4K پشتیبانی کند.

هزینه‌ای که برای خرید یک تلوزیون نسبتا بزرگ 50 اینچ 4K پرداخت می‌کنید، تقریبا با هزینه یک مانیتور 32 اینچ 4K برابر است.

رزولوشن تصویر

فرق مانیتور و تلویزیون + رزولوشن تصویرفرق مانیتور و تلویزیون + رزولوشن تصویر

دومین فرق مانیتور و تلویزیون این است که تلویزیون‌ها فقط با رزولوشن Full HD و 4K UHD موجود هستند؛ اما مانیتورها کیفیت‌هایی مثل QHD با رزولوشن 2560×1440 پیکسل هم دارند. بعلاوه، مانیتورهای اولترا وایدی با نسبت ابعاد 21:9 و 32:9 هم وجود دارند که تصویری فراگیرتر ایجاد می‌کنند.

نسبت رزولوشن صفحه به اندازه نمایشگر، تراکم پیکسل نام دارد که درواقع، تعداد پیکسل‌های موجود در هر اینچ را مشخص می‌کند. به طور کلی، رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل برای یک تلویزیون ۳۲ اینچ خوب است؛ اما این میزان رزولوشن را نمی‌توان برای مانیتور بزرگتر از ۲۴ اینچ مناسب دانست. به این دلیل که کم بودن تراکم پیکسل باعث می‌شود آیتم‌های کوچک روی صفحه مثل متن‌ها از نزدیک تار به نظر برسند و وضوح مناسبی نداشته باشند. نمودار زیر، فاصله تماشای ایدئال برای انواع نسبت‌های اندازه نمایشگر به رزولوشن را نشان می‌دهد.

HDR (محدوده پویای بالا)

اگر قصد دارید تلویزیون پیشرفته 4K بخرید، این تلویزیون باید از HDR پشتیبانی کند تا تصویری روشن‌تر و شاداب‌تر داشته باشد. تلویزیون‌ها از نظر سخت‌افزاری و محتوا به میزان زیادی از HDR پشتیبانی می‌کنند؛ اما مانیتورهایی که HDR واقعی را ارائه دهند، به تازگی روانه بازار شده‌اند.


فرق مانیتور و تلویزیون در گیمینگ

نکاتی که در بالا به آنها اشاره کردیم، تفاوت‌های کلی مانیتور و تلویزیون بودند که برای کاربردهایی مثل تماشای فیلم و سریال و… باید به آنها توجه کنید. اما اگر برای کاربری گیمینگ به یک صفحه نمایش مناسب نیاز دارید، بهتر است ویژگی‌های زیر را هم در نظر بگیرید.

تأخیر ورودی

اگر کاربر کنسول‌های بازی هستید، تلویزیون می‌تواند انتخاب بهتری باشد؛ چون شما فاصله زیادی با نمایشگر دارید و به همین دلیل، صفحه نمایش می‌تواند بزرگتر باشد. اما باید مطمئن شوید که تلویزیون شما یک سیستم دور زدن پس از پردازش تصویر داشته باشد که معمولاً به آن «حالت گیم» یا «Game Mode» گفته می‌شود.

این قابلیت، تأخیر ورودی را به میزان زیادی کاهش می‌دهد که وجود آن برای گیم‌پلی روان و واکنش سریع ضروری است. توصیه می‌شود که تأخیر ورودی تلویزیون کمتر از ۱۶ میلی‌ثانیه باشد و در صورت پشتیبانی از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، تاخیر کمتر از ۸ میلی‌ثانیه مناسب‌تر خواهد بود.

زمان پاسخ‌دهی

یکی دیگر از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، سرعت پاسخ‌دهی نمایشگر است و از آنجایی که بر خلاف مانیتور، تولیدکنندگان تلویزیون چنین مشخصاتی را روی برگه توضیحات محصول ذکر نمی‌کنند، باید کمی بیشتر در این باره تحقیق کنید.

میانگین سرعت پاسخ‌دهی یک مانیتور با پنل IPS حدود 5 میلی‌ثانیه است؛ اما تلویزیون‌هایی با پنل IPS میانگین زمان پاسخ حدود 15 میلی‌ثانیه دارند که می‌تواند باعث ایجاد رد و اثری واضح‌تر پشت سر اشیای متحرک با سرعت بالا شود.

در مجموع، اگر به دنبال تلویزیونی برای گیمینگ هستید، مطمئن شوید که این تلویزیون تأخیر ورودی کمی داشته باشد (قابلیت Game Mode) و بهتر است که پنل تلویزیون IPS باشد، چون پنل‌های VA نرخ واکنش و پاسخ کندتری دارند.

گفتنی‌است که تلویزیون‌های OLED هم نسبت گزینه‌های ذکر شده بهتر هستند، چون سرعت واکنش آنها نسبت به مانیتورهای گیمینگ با نور پس زمینه LED بهتر است.

 

نرخ نوسازی

فرق مانیتور و تلویزیون + نرخ نو سازیفرق مانیتور و تلویزیون + نرخ نو سازی

تفاوت مانیتور و تلویزیون از نظر نرخ نوسازی هم اهمیت زیادی دارد. مانیتور گیمینگ می‌تواند نرخ نوسازی حداکثر ۳۹۰ هرتز (در سال ۲۰۲۳ تا ۵۴۰ هرتز) داشته باشد که روان‌ترین حالت و بهترین واکنش را برای گیمینگ دارد. اما معمولاً تلویزیون‌ها محدود به ۶۰ یا ۱۲۰ هرتز هستند.

بعلاوه، بعضی از تلویزیون‌ها امکانات مخصوصی دارند، مثل LG TruMotion120 که می‌تواند محتوایی با نرخ 60 فریم در ثانیه را به 120 فریم در ثانیه تبدیل کند. اما این‌ها فریم‌های جعلی هستند و می‌توانند تأثیرات نامطلوبی بر کیفیت تصویر و تجربه گیم‌پلی داشته باشند.

در مجموع، اگر به دنبال تلویزیونی با نرخ نوسازی بالا هستید، مطمئن شوید که تلویزیون مورد نظر شما نرخ نوسازی 120 هرتز واقعی را داشته باشد و از تکنولوژی درون یابی حرکت یا soap opera effect استفاده نمی‌کند.

همگام‌ سازی تطبیقی

همگام سازی تطبیقی را هم باید به عنوان فرق مانیتور و تلویزیون ذکر کرد. بعضی مانیتورها مجهز به تکنولوژی نرخ نوسازی متغیر یا تطبیق پذیر هستند مثل AMD FreeSync و NVIDIA G-SYNC. برای استفاده از این تکنولوژی باید یک کارت گرافیکی سازگار با آن داشته باشید که نرخ نوسازی متغیری فراهم کند و همه مشکلات مربوط به پارگی تصویر (tearing) و لکنت تصویر (stuttering) را از بین ببرد.

کنسول‌های گیمینگ ایکس باکس وان و سری S/X از AMD FreeSync با حداکثر نرخ نوسازی 120 هرتز پشتیبانی می‌کنند. بنابراین، در این حالت خاص یک مانیتور گیمینگ FreeSync با نرخ نوسازی بیشتر از 120 هرتز برای افرادی که هم از کامپیوتر و هم کنسول بازی استفاده می‌کنند، گزینه خوبی است.

تلویزیون‌های جدیدتر هم از طریق تکنولوژی‌های AMD FreeSync، NVIDIA G-SYNC Compatible و HDMI 2.1 VRR با نرخ نوسازی متغیر پشتیبانی می‌کنند.

OLED

پنل‌های OLED بر خلاف پنل‌های IPS، VA و TN، مجهز به قابلیت خود تابش هستند که امکان ایجاد زمان واکنش فوری و نسبت کنتراست بی‌نهایت را فراهم می‌کنند.

امروزه مانیتورهای OLED زیادی برای استفاده‌های روزمره یا گیمینگ وجود ندارند و تعداد چنین مانیتورهایی محدود است به مدل‌هایی مثل Dell AW3423DW، LG 45GR95QE و LG 27GR95QE.

در مقابل، تلویزیون‌های OLED زیادی با ابعاد مختلف از 42 اینچ به بالا وجود دارند که توصیه می‌کنیم قبل از خرید هریک از آنها، حتما به قابلیت‌های سیستم گیمینگ خود توجه کنید.

امکانات هوشمند

فرق مانیتور و تلویزیون + امکانات هوشمندفرق مانیتور و تلویزیون + امکانات هوشمند

آخرین فرق مانیتور و تلویزیون این است که بیشتر تلویزیون‌های امروزی امکانات هوشمندی برای گیمینگ و ویدیو استریمینگ دارند، مثل GeForce Now، نتفلیکس و غیره؛ اما حالا، این امکانات دیگر محدود به تلویزیون‌ها نیستند.

سامسونگ مانیتورهای مختلفی دارد که با سیستم‌عامل Tizen و اپلیکیشن‌های استریمینگ، دستیار صوتی، DeX، مایکروسافت 365 و غیره ارائه می‌شوند. از جمله این مدل‌ها می‌توان به سامسونگ Odyssey Ark، سامسونگ جی 6 و سری M7 اشاره کرد. ال جی هم چند مدل بر اساس سیستم عامل webOS دارد؛ مثل ال جی 32SQ780S.


جمع‌بندی

مانیتورها به‌دلیل نرخ نوسازی بالاتر و سرعت پاسخ‌دهی بهتر، برای بازی مناسب‌تر هستند. تکنولوژی تلویزیون‌ها هم روز‌به‌روز برای ارائه تجربه کاربری بهتر پیشرفت می‌کند و تماشای محتوای بازی روی صفحه تلویزیون برای گیمرهای کنسول بسیار لذت‌بخش خواهد بود. در مجموع، فرق مانیتور و تلویزیون زیاد است و انتخاب بین این دو بیشتر بستگی به نوع محتوایی دارد که قرار است مشاهده کنید و همچنین بازی‌هایی که قصد اجرای آنها را دارید.

محمد محمدزاده