نحوه استفاده درست از ماشین ظرفشویی

اگر در آشپزخانه خود ماشین ظرفشویی دارید دانستن نکاتی برای استفاده درست از ماشین ظرفشویی به شما کمک میکند تا عمر دستگاه شما بیشتر و مراجعه شما به تکنسین کمتر شود.

ماشین ظرفشویی در حالی که بسیار وسیله ای کاربردی و مهم در منزل شما است و کار شستشوی  ظروف را برای شما راحت میکند همانقدر نیز نیاز به مراقبت و دشواری های خاص خود را دارد.

خیلی از مواقع هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی حس میکنید که خیلی ظرفشویی شما طبق روال عادی شستشو را انجام نمیدهد ، پس حتما تا انتها به 10 نکته گفته شده با دقت مطالعه کنید.

روش صحیح استفاده از ماشین ظرفشویی

1. تمیز کردن ظروف قبل از چیدمان : شاید شما با خود اینگونه تصور کنید که خرید ظرفشویی به این منظور است که بدون تمیز کردن ظروف آنها را داخل دستگاه بچینید . منظور از تمیز کردن ظروف قبل از چیدمان این نیست که ظروف شستشو شوند ، منظور از این امر جداسازی تکه های باقی مانده غذا روی ظروف است .

 

تمییز کردن ظروف

 

این امر باعث میشود که تکه های غذا در فیلتر تخلیه گیر نکنند و امر تخلیه به درستی انجام شود و لکه های چربی روی ظروف باقی نماند.

2.چیدمان درست ظروف : چیدمان درست ظرف ها در داخل سبد های مخصوص بسیار مهم است زیرا اگر ظروف به درستی چیده نشوند امکان گیر کردن بازوهای آبپاش به ظروف میشوند و باعث آسیب دیدگی به نازل های آبپاش میگردد.

 

چیدمان درست ظروف در ماشین ظرفشویی

 

ظروف شما باید در جایگاه مخصوص خود و به سمت پایین چیدمان شوند که شستشو به بهترین شکل ممکن انجام شود.

3.چک کردن نمک ظرفشویی : نمک یکی از مهمترین عواملی است که باید به آن توجه کنید ، زیرا نمک وظیفه پایین آوردن سختی آب را دارد و در صورت عدم توجه به آن باعث میشود که ظروف شما خط و خش بیافتد و رسوبات ناشی از آب به دستگاه شما آسیب برساند .

 

نمک مناسب ماشین ظرفشویی

 

معمولا اکثر ظرفشویی ها مجهز به آلار اتمام نمک هستند که در صورت وجود این سیستم نیازی به چک کردن همیشه نمک نیست.

4.دمای مناسب آب : اگر احساس کردید بعد از اتمام شستشو هنوز روی ظروف لکه هایی از چربی باقی مانده این حدس را بزنید که آب به مقدار کافی گرم نشده است.

برای این موضوع میتوانید در حین شسشتو درب ظرفشویی را بازکنید و دمای اب را با انگشت چک کنید و یا قبل از شروع شستشو آب آبگرمکن را تست کنید .

5.استفاده از مواد شستشوی با کیفیت : هنگام خرید و انتخاب قرص ماشین ظرفشویی ، مایع جلا دهنده و مایع های شستشو بسیار دقت داشته باشید که از برند های معتبر و با کیفیت باشند چون مواد شوینده بی کیفیت به دستگاه شما آسیب میرسانند.

 

شوبنده مناسب ماشین ظرفشویی

 

6.تمیز کردن فیلتر : فیلتر خروجی ماشین ظرفشویی که در تمامی دستگاه ها در کفه به صورت پیچی قرار دارد نیاز دارد که شما آنرا تمیز کنید ، معمولا تکه هایی از غذا بعد از شسشتو در فیلتر انباشه میشود و مانع از خروج آب میشوند.

 

تمییز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

 

7.شستشو ی داخل ظرفشویی : حتما در نظر داشته باشید که ماشین ظرفشویی از مواد شوینده شیمیایی استفاده میکند و رطوبت آن نیز مزید بر علت میشوند که ظرفشویی بعد از چندین بار شستشو بوی نا مطبوع بگیرد . یکی از روش های دفع بوی بد شستشوی بدون ظروف و با حدکثر دمای آب است . کافیست در این شستشو مقداری سرکه به آب ( بعد از شروع آبکشی) اضافه کنید.

آموزش تمیز کردن و جرم گیری ماشین ظرفشویی را در این بخش مطالعه کنید.

شستشوی داخل ماشین

 

8.ضد عفونی خودکار ظرفشویی : در اکثر مدل های ظرفشویی موجود در بازار سیکل شستشوی جداگانه ای برای ضدعفونی ظرفشویی وجود دارد که این برنامه شستشو بدون مواد شوینده و آب بسیار داغ شروع به ضدعفونی داخل دستگاه میکند .

این امر بسیار مفید بعد از هر 10 بار شسشتو است و در این مورد به هیچ عنوان از مواد شوینده استفاده نکنید.

9.بیش از اندازه ظروف نچینید: تعداد پارچه ها و ست ظروفی که گنجایش دستگاه شما مشخص است و هر ظرفی جایگاه مختص خود را دارد پس سعی نکنید که تراکم ظروف را بیش از اندازه بالا ببرید چون این امر باعث میشود که ظروف به درستی شسته نمیشود.

 

استفاده صحیح از ظرفشویی

 

10.انتخاب برنامه شستشوی مناسب: ماشین ظرفشویی ها دارای برنامه شستشو های مختلفی است که هر کدام برای ظروف مختلف تعبیه شده است.

 

انتخاب برنامه مناسب ماشین ظرفشویی

 

برای مثال برای ظروف کریستالی و ظروف حساس باید برنامه مخصوص به خود انتخاب شود که هم شسشتو به درستی انجام شود و هم ظروف شما آسیب نمیبیند.

گزینه های مهم در انتخاب برنامه شستشو ی مناسب نوع جنس ظروف ، میزان دمای آب ، میزان کثیفی ظروف و فشار آب است.

محمد محمدزاده