پنل تلویزیون و معرفی انواع آن

اگر بخواهیم درباره انواع پنل تلویزیون صحبت کنیم، مدل های مختلفی را می توان در این دسته نام برد.پنل تلویزیون بخشی است که تصویر را به چشم ما می رساند.در ادامه این مقاله از فروشگاه برند زون همراه ما باشید تا بیشتر با این بخش مهم در تلویزیون آشنا شویم و ببینیم چه ویژگی هایی سبب تمایز پنل ها و برتری آن ها نسبت به یکدیگر می شود.

پنل تلویزیون چیست؟

اگر سری به دیکشنری بزنید می توانید تعریف زیر را برای پنل تلویزیون (Television Display Panel) پیدا کنید:

پنل یک صفحه نمایش الکترونیکی است که اطلاعات را روی خود نمایش می دهد. اما اطلاعات چه چیزی می توانند باشند؟

اطلاعات می توانند در قالب تصویر ثابت یا متحرک (ویدیو) و متن باشند. بخش های مختلف تلویزیون سیگنال ورودی را از روش های مختلف مانند HDML، کواکسیال (Coaxial)، USB و… دریافت می کنند و
بعد از پردازش توسط مدارهای داخلی آن را به سیگنال های قابل فهم برای صفحه نمایش تبدیل می کنند. سپس صفحه نمایش سیگنال دریافتی را پردازش می کند.اما فرض کنید که سیگنال ورودی یکسانی داریم.مثلاً از فلش USB ویدیویی را در تلویزیون هایی با برندهای مختلف پخش می کنیم. در این حالت کیفیت پخش تصاویر در آن ها یکسان نیست؛ که این به خاطر تفاوت در پنل ها است.مسائلی مانند کنتراست، نرخ تازه سازی، زاویه دید و… کیفیت تصویر در انواع پنل های تلویزیون را از هم متمایز می کنند. در ادامه همراه ما باشید تا با انواع پنل تلویزیون آشنا شوید. اما قبل از آن باید به صورت مختصر ببینیم چه ویژگی هایی در ارزیابی یک پنل دخیل هستند.

پنل تلویزیون چیست

پارامترهای ارزیابی انواع پنل تلویزیون

  • وضوح تصویر (Monitor Resolution)

معیاری برای سنجش کیفیت تصویر در تراکم پیکسلی است. هر چه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد، جزئیات دقیق تری در تلویزیون نشان داده می شوند. این پارامتر را به صورت ضرب دو عدد تعداد پیکسل های پهنا و ارتفاع پنل نشان می دهند.مثلاً تلویزیون با کیفیت پخش HD وضوح تصویر 1920×1080 دارد.

  • نرخ تازه سازی (Refresh Rate)

این پارامتر که به صورت عدد با یکای هرتز بیان می شود،تعداد دفعاتی است که صفحه نمایش در یک ثانیه بازسازی می شود. هرچه عدد بالاتر باشد پرش در ویدیو کمتر می شود.

  • زمان پاسخگویی (Response Time)

این پارامتر مدت زمانی را نشان می دهد که طول می کشد تا یک پیکسل روی مانیتور تغییر رنگ بدهد.

  • زاویه دید مانیتور (Monitor Viewing Angle)

در اکثر نمایشگرهای فریم ثابت (Fixed-Pixel Display) اگر به اندازه مشخصی از مرکز تلویزیون دور شویم (به صورت زاویه دار)،
مثلاً در گوشه سمت چپ یا راست قرار بگیریم، تصویر مقداری تغییر رنگ می دهد. آستانه این تغییر رنگ به نوع پنل بستگی دارد.

  • محدوده دینامیکی بالا (HDR)

این پارامتر که مخفف High Dynamic Range است، به صفحه نمایش اجازه می دهد تا
کنتراست بهتر، رنگ هایی دقیق تر و تصاویر واضح تری نسبت به صفحه های نمایش معمولی تولید کند.

  • بازتولید رنگ (Color Reproduction)

این مورد به دو ویژگی مختلف طیف و دقت رنگ اشاره دارد. طیف رنگ میزان رنگ هایی است که یک صفحه نمایش نشان می دهد و
دقت رنگ میزان تمایز این رنگ ها از یکدیگر است.

  • کاهش نور پیکسل (Per-Pixel Dimming)

این ویژگی در بعضی از انواع پنل تلویزیون فعال است که به کمک آن می توان پیکسل های خاصی را در صفحه نمایش تاریک غیرفعال کرد و سطح بالاتری از کنتراست را داشت.

پارامترهای ارزیابی انواع پنل تلویزیون

 انواع پنل تلویزیون

حال که با پارامترهای ارزیابی پنل آشنا شدیم، وقت آن است که انواع پنل تلویزیون را بشناسیم:

  • TN
  • VA
  • IPS
  • OLED
  •  WOLED (WRGB)

در یک صفحه نمایش هر پیکسل  سه رنگ را ارائه می دهد این رنگ ها رنگ های پایه هستند، سبز، قرمز، آبی  که از درصد و ترکیب این رنگ ها، رنگ های متنوعی ارائه می شود. رنگ قرمز RED، رنگ سبزGreen، رنگ آبی Blue رنگهایی هستند که از پیکسل ها ترکیب و تولید شده و رنگ های متنوع را ارائه می دهند، صفحه نمایش هایی که پیکسل های آن از این قاعده پیرو کنند  به آنها RGB می گویند. اما جدیدا شرکت ال جی بنا به اهداف و دلایلی، یک پیکسل اضافی  در صفحه نمایش های خود در نظر گرفته است و صفحه نمایش های با این ویژگی WRGB نام دارند.

حرف w در عبارت WRGB به معنای سفید White است. و این پیکسل در کیفیت رده بالا کاربرد بسیاری دارد اما برای کیفیت های Full HD می توان گفت بلا استفاده خواهد بود یعنی در کیفیت Full HD با این ویژگی WRGB می توان گفت در صفحه نمایش یک پیکسل بلا استفاده وجود دارد اما در کیفیت تصویر 4K کارایی فوق العاده ای را نمایش می دهد. این پیکسل برای ارائه رنگ سفبد و یا روشنایی رنگ ها به کاربرده شده است شما وقتی به صفحه نمایش WRGB تماشا می کنید روشنایی بیشتری از صفحه نمایش را دریافت خواهید کرد. بسیاری از کارشناسان بر این باور هستندکه پنل های WRGB هزینه تمام شده کمتری دارند و با این دلیل است که  تولید کنندگان از این نوع صفحه نمایش ها استفاده می کنند اما بسیار دیگر  با توجه به تست ها و آزمایش های انجام شده بر روی تلویزیون ها و صفحهنمایش آنها بر این باور اند که صفحه نمایش های WRGB طول عمر بیشتری دارند، اما چگونه WRGB موجب طول عمر بیشتر صفحه نمایش ها شده است؟  پیکسل اضافیW یا White در واقع به عنوان یک اوربیتال اضافی  و کمکی است برای واحد RGB، زمانی که در صفحه نمایش از این پیکسل استفاده نشود  رنگ های قرمز و سبز و یا ابی در حداکثر ظرفیت ارائه می شوند و همیشه با حداکثر ظرفیت تصویر را ارائه می دهند اما حضور پیکسل اضافی کمک می کند تا میزان بار روی پیکسل های اصلی کاهش یابد و همین امر موجب افزایش طول عمر پنل و روشنایی بیشتر صفحه نمایش مخصوصا در تلویزیون های اولد می شود. نکته دیگر این برای رزولوشن  4K و 4K به بالا توانایی صفحه نمایش را در سطح فوق العاده ای افزایش می دهد.

پنل TN

پنل های TN (مخفف Twisted Nematic) حاوی کریستال های مایع هستند که بین دو فیلتر پلاریزه قرار گرفته اند. اندازه این دو فیلتر با هم برابر است؛ ذولی با زاویه ۹۰ درجه نسبت به هم و یکی به صورت افقی و دیگری به صورت عمودی قرار گرفته اند. به دلیل اختلاف جهت این دو فیلتر، هیچ نوری در حالت استاندارد نمی تواند از بین آن ها عبور کند؛ ولی وقتی به کریستال های مایع ولتاژ بالا اعمال می شود، مولکول ها ۹۰ درجه می چرخند و به نور اجازه عبور می دهند.

پنل TN

هر پیکسل به سه زیرپیکسل قرمز، آبی و سبز تقسیم می شود.میزان رنگ هر پیکسل به میزان ولتاژ اعمالی به آن وابسته است و
هر پیکسل توانایی تولید تا ۲۵۶ تنالیته رنگی را دارد.در نهایت رنگ تولیدی توسط زیرپیکسل ها در پیکسل با هم ترکیب می شوند و رنگ اصلی را تولید می کنند.

از مزایای این پنل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه تولید پایین تری نسبت به دیگر پنل ها دارد.
  • در زاویه دید مرکزی عملکرد خوبی دارد.
  • در بالا بردن نرخ تازه سازی و پایین آوردن زمان پاسخ دهی پیکسل خیلی خوب عمل می کند.
  • در از بین بردن شبح (Ghosting) خوب عمل می کند.

اما از معایب آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در زوایای خارج از مرکز دید خوبی ندارد.
  • کنتراست پایینی دارد.

 پنل VA

پنل VA (مخفف Vertical Alignment) به معنای تراز عمودی است.

در این پنل از انواع پنل تلویزیون کریستال های مایع در حالت عمود بر بستر قرار گرفته اند. هنگام اعمال ولتاژ این کریستال های مایع کج می شوند تا بتوانند از صفحه عبور کنند.

پنل VA

از مزایای این پنل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دقت و زاویه دید خوبی دارد.
  • با این که بازه قیمت متوسطی دارد؛ اما از سطح کنتراست خوبی برخوردار است.
  • نسبت به پنل های دیگر عمق رنگ بیشتری برای سطوح سیاه در اختیار دارد.

اما از معایب این پنل می توان زمان پاسخ دهی پایین آن را نام برد.

پنل IPS

پنل IPS (مخفف In-Plane Switching) پس از پنل های TN و برای رفع مشکل زاویه دید و بازتولید رنگ با کیفیت پایین به بازار آمد.

IPS ها حاوی کریستال های مایع هستند که برای تولید رنگ های زنده تر در صفحه خود را جا به جا می کنند. این کریستال ها به صورت افقی در صفحه قرار گرفته اند و در حقیقت نسبت به صفحه نمایش در حالت موازی هستند. با اعمال ولتاژ به پنل پیکسل ها به اندازه ۹۰ درجه در سطح خود جا به جا می شوند. دلیل جا به جایی افقی آن ها این است که بتوانند زاویه دید بهتری را فراهم کنند. این پنل ها به دلیل کیفیت تصویر بالایی که فراهم می کنند، گزینه بسیار مناسبی برای کاربران حرفه ای مانند طراحان گرافیک، عکاسان و ادیتورها هستند.

پنل IPS

از مزایای این پنل از انواع پنل تلویزیون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت بازتولید رنگ بالایی دارند.
  • در مدل های پیشرفته تر نرخ تازه سازی بالا و زمان پاسخ پایین پیکسل نیز اعمال شده است.

از معایب این پنل می توان موارد زیر را نام برد:

  • پنل های IPS از گران ترین پنل های LCD هستند.
  • به دلیل عدم توانایی در خاموش کردن کامل پیکسل ها توانایی ضعیفی در کنتراست دارند.

 پنل OLED

پنل OLED (مخفف Organic Light-Emitting Diode) جزء گروه پنل های ال سی دی قرار نمی گیرد.

در حقیقت در این پنل ها دیگر خبری از کریستال های مایع برای پخش تصویر نیست. در این تکنولوژی لایه های نازک از مواد آلی در بین دو رسانا قرار می گیرند. هنگام اعمال جریان الکتریکی به هر پیکسل، نوری از آن ساطع می شود. این پنل برخلاف پنل های گروه LCD نیاز به نور پس زمینه ندارد که همین امر نیز سبب نازک تر شدن و کارآمدتر شدن آن ها شده است.

پنل OLED از انواع پنل تلویزیون

از مزایای آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خاموش شدن کامل زیرپیکسل ها
  • کنتراست و HDR عالی
  • طیف و دقت رنگی قوی
  • عملکرد خوب در نرخ تازه سازی بالا (تا 144 هرتز)

و معایب آن عبارت اند از:

  • بسیار گران تر از مانیتورهای LCD
  • بسیار مستعد سوختن

نتیجه گیری

در این مقاله با انواع پنل تلویزیون آشنا شدیم.همان طور که دیدید هر پنل از ساختار متفاوتی برای پخش تصویر استفاده می کند که
منجر به تمایز ویژگی های هرکدام می شود.توجه کنید که نمی توان یکی از پنل ها را به عنوان بهترین پنل تلویزیون معرفی کرد؛ زیرا هر کدام از پنل ها در یک ویژگی شاخص تر هستند. برای انتخاب بهترین پنل تنها باید هدف و کاربردتان را مشخص کنید. از آنجایی که ایجاد هر نوع خرابی در پنل باعث می شود عملکرد کلی تلویزیون مختل شود، باید در نگهداری آن بسیار کوشا بوده و
با روش های ابتدایی تعمیر پنل تلویزیون آشنا باشیم تا در صورت بروز این مشکلات بتوانیم در سریعترین زمان ممکن آن را رفع کنیم.

محمد محمدزاده